New York, New York, het bekende liedje van Frank Sinatra schalt door de hop on hop off bus. Jazeker, voor het eerst van mijn leven ben ik niet eigenwijs en zit ik ook in zo’n toeristenbus. Ik kan wel heel interessant gaan doen, maar dit is wat ik ben: een toerist in New York, die in korte tijd zoveel mogelijk wil zien. Hierover heb ik eerder een blog geschreven met een mooi reisschema. Wat je zeker niet moet overslaan lees je terug in deze post. Maar eerst ga ik je alles vertellen over het vervoer in New York, zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden en meteen kan gaan genieten van alles wat deze geweldige stad te bieden heeft. Ook vertel ik je waarom een attractie pas handig is en welke het best geschikt is voor jou.
Vanaf de luchthaven een shuttle transfer of taxi?
Je komt aan op de luchthaven na een fijne vlucht, je hebt de douaneformaliteiten overleefd en meld je vol goede moed bij de ground transportation desk voor de shuttle service naar het hotel. Dit had ik vooraf gereserveerd, leek me super handig. En dat is het ook, alleen jammer dat je vervolgens in de wachtruimte mag gaan zitten totdat je nummer wordt omgeroepen. Dit duurt ongeveer 30-45 minuten, daarna ga je met 8 man in een busje richting Manhattan. Dat busje doet diverse hotels aan en uiteraard is jouw hotel als laatste aan de beurt. De prijs van deze shuttle retour voor 2 personen is ongeveer € 80.
Neem je een taxi ter plaatse dan gelden er vaste prijzen van de luchthaven naar de stad, voor de terugreis zou ik het vooraf wel afspreken, ze mogen dan wel een ander tarief hanteren. Het komt ongeveer op € 140,00 retour voor 2 personen. Zeker een prijsverschil, maar dat is wel wat ik de volgende keer ga doen. Je kan ook met een nep taxi mee, dit is illegaal of met de airtrain en metro, dat vind ik persoonlijk erg omslachtig. Nee, zo’n mooie gele taxi is voor mij de beste optie. De “joehoe, ik ben in New York” beleving begint dan meteen. De terugreis heeft wel weer een ander puntje, krijg ik wel een taxi te pakken? Vooral als je tijdens de spitsuren reist kan dat een probleem zijn. Dat ga ik de volgende keer uitproberen.
New York City Explorer Pass, New York Sightseeing pass, Sightseeing flexpass, The New York Pass….
In New York ga je dingen doen en voor de meeste attracties dien je entree te betalen. Dat kan natuurlijk ter plaatse, maar dan sta je in de rij voor een kaartje en dat is zonde van je tijd. Beter is het om vooraf een pas aan te schaffen zodat je meestal meteen door kan lopen. Er zijn een aantal verschillende opties en ik zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Maar ik heb het nu allemaal op een rijtje.
Als eerste maak je een keuze tussen een pas voor een aantal dagen waarmee je toegang hebt tot zo’n beetje alle attracties of je kiest een pas met een aantal attracties, je kan kiezen tussen de 2-12 attracties. Je bepaalt zelf ter plaatse welke attracties je wilt gaan beleven.
Het verschil tussen de New York Sightseeing pass of de New York Pass
In eerste instantie dacht ik: Ja, ik ga voor de pas voor een aantal dagen waar alles is inbegrepen, lekker makkelijk. Dat is de New York Sightseeing Pass of de New York Pass. Het verschil tussen deze twee: Met de Sightseeing Pass heb je toegang tot het One World Observatory, dit is het gebouw wat in de plaats van de Twin Towers is gekomen en kan je alle dagen van de geldigheid van je pas gebruik maken van de hop on hop off bus. Je heb met deze pas geen toegang tot het Empire State Building. Dit mag weer wel met de New York Pass, met deze pas heb je recht op 1 dag hop on hop off bus. Met deze pas kan je niet het One World Obeservatory op. De prijs is uiteraard afhankelijk van het aantal dagen. Voor 3 dagen betaal je ongeveer $ 200 per pas.
New York City Explorer pass of de Sightseeing Flexpass?
Toen ben ik eens rustig gaan nadenken: Ik ben er vier dagen, wat ga ik nu echt bekijken waar je entree voor moet betalen? Ik kwam tot vier attracties. Dan is het goedkoper om de Sightseeing Flexpass of de New York City Explorer Pass aan te schaffen. Het verschil? Ook hier geldt weer: bij de Sightseeing Flex Pass geldt 72 uur hop on hop off bus als 1 attractie en mag je het One World Observatory gebouw op, dit is dan ook 1 attractie. Bij de New York City Explorer Pass is het Empire State Building 1 attractie en geldt een dag hop on hop off als 1 attractie. Voor vier attracties betaal je ongeveer $ 115,00. Wij waren eruit: wij wilden het Empire State Building op, het werd dus de New York City Explorer Pass.
Ingewikkeld? Lees even rustig opnieuw tip 2…
Voor extra info over de passen en of het reserveren ervan: https://www.nycgo.com/things-to-do/tours-in-nyc/attraction-passes
De metro in New York
De metro in New York werkt perfect, je kan bijna niet verkeerd gaan. De keuze is naar het Noorden (uptown) of naar het Zuiden (downtown). En als je erachter komt dat je toch verkeerd gaat, gewoon uitstappen en terug. Zolang je niet door de poortjes gaat mag je zo vaak overstappen als je wilt op 1 ritje.
De metro rijdt 24 uur per dag, 7 dagen per week. Er is een 7daagse unlimited card voor ongeveer 33 euro, deze is persoonsgebonden. Ook kan je een kaart opladen met een bepaald bedrag, net als onze OV. Anders dan hier in Nederland mag je deze kaart met meerdere personen gebruiken. Omdat wij al 1 dag hop on hop off bus hadden, kozen wij deze optie. 1 rit kost $2,75 per persoon. Deze cards koop je bij de automaten of als je cash geld hebt kan het ook bij de dame achter het loket. Wat heerlijk dat er nog steeds levende sprekende hulpvaardige personen bestaan.
Of toch de hop on hop off bus?
Uiteraard heb je ook de iconische gele taxi’s, deze kan je aanhouden op straat, dat doe je net zoals in de film: Op de stoep gaan staan en je hand omhoog houden. Wij hebben dit zelf niet gedaan. Het verkeer is erg druk en het makkelijkste was voor ons de metro. Dat is ook de reden dat we 1 dag hop on hop off bus genoeg vonden.
We hebben de hop on bus meteen de eerste dag gedaan, zowel de uptown als de downtown tour. Veel gelachen om de verhalen van de guide aan boord met zijn flauwe grapjes: er zijn 2 snelheden in New York, je staat stil of je staat bijna stil. En dat klopt ook wel, er gaat veel tijd zitten om je bovengronds te verplaatsen. Wel krijg je een goede indruk van de stad en je hoort nog eens wat. Maar de metro gaat een stuk sneller. Nog even een geheime tip: in de hop on hop off bus liggen oortjes voor de audio tour en ook regencapes. Neem die laatste zeker mee, handig als je anti paraplu bent en het gaat ineens regenen….
Je weet nu hoe je je het beste kan verplaatsen in Manhattan. Het grote genieten kan beginnen!